Gondolom, mindenkinek feltűnt, hogy az elmúlt évek alatt egyre több eszköz kapcsolódik wifire. Néhány évvel ezelőtt, még csak esetleg egy laptop, okostelefon, de egészen biztos, hogy 3-4 eszköznél nem több. Most viszont, ha egy technológiát követő otthonban járunk, igencsak számolgathatunk. Néhány laptop, okostelefonok, TV, játékkonzol, fűtés… és még számtalan dolog. Könnyen összejöhet a 10-15eszköz, okosotthon esetén pedig akár duplája.
Az eszközeink számának növekedése, a sávszélesség, és az igény növekedésével is egyre többször fordulnak elő problémák a wifi rendszerben. Ebben a kis, nevezzük összegzőnek, leírnám, hogy mire figyelj oda, hogy nagyjából rendben legyen a hálózat.

Sebességmérés előtt, érdemes tisztázni, hogy azt hogyan is kell. A gépen állítsunk le mindent, ami internetet használ. Torrent, Google drive, One drive szinkronizálás, frissítések, stb. Azt is érdemes tudni a net sebességgel, hogy ha van pl. 20 Mbit, és két gépen használjuk, akkor az megoszlik. Nem úgy kell elképzelni, hogy 10 – 10 Mbités kész, hanem használattól, igénybevételtől függően oszlik el.

 

A sebbesség problémák:

Úgy érzed, lassú, akadozó a wifi?
Ezt nagyon egyszerűen ki lehet deríteni: speedtest.net. Nyitsd meg ezt a weboldalt, vagy töltsd le az alkalmazást arra az eszközödre, ami wifiről üzemel. Ahhoz igazából, hogy tudjunk mhez hasonlítani, érdemes lenne tudni az előfizetett sávszélességet. Általában már minden vezetékes internet legalább 10 Mbpsletöltési sebességű.

Ez már alapvetően éppen, hogy elég az alapvető felhasználáshoz.
Kevesebbet mérsz, mint az előfizetett sávszél? Ha már túl vagy a sokadik újraindításon:
-Első sorban, mérd meg még egyszer, vagy többször. Lehetséges, hogy túlterhelt a speedtest is. Ilyenkor kevesebbet még a valós sebességnél.
-Nézd meg a wifi térerejét. A wifi átviteli sebessége arányos a térerejével. Próbálj meg közelebb menni a routerhez, és elvégezni a mérést újból. Ha közelebb érve már az elvárt sávszélessége mérjük, de távolabb lenne szükség a nagyobb sávszélre, a következőt tehetjük:

-A router menüjében, a wifi csatornát automatára átállítjuk, így kiküszöbölve az esetleges interferenciákat.

-Ha továbbra sem jó, akkor legegyszerűbb a jelútba iktatni egy wifi repeatert, ami egy jelerősítőként üzemel. Így sem garantált a teljes sávszélesség elérése.
-Router cseréje egy nagyobb hatótávú, erősebb modellre. Figyelem! Az antennák száma nem minden esetben arányos a teljesítménnyel.

-Ha laptoppal, vagy számítógéppel tapasztaljuk a sávszélesség hiányt, próbáljunk meg beszerezni egy antennás vevőegységet. Egy ilyen vevőegység egy laptop beépített wifijének akár többszörösét is tudhatja.

Mi a teendő azonban, ha közelebb érve sem nő meg a sávszél?

-Lépjünk be a router menüjébe, és állítsuk a csatorna választást automatára, elkerülve azinterferenciákat.

-Néhány router modell hajlamos arra, hogy néhány év után lelassul. Ha pl. Egy régebbi TP-LINK routerrel állunk szemben, fel kell készülnünk, hogy csak egy új router segíthet.

-Csak 100Mbps körül mérsz, de a sávszél a többszöröse? Érdemes utána nézni, hogy a routerünk WAN, illetve LAN portjai képesek-e a gigabites kommunikációra. Ha nem, akkor csak maximum 100 Mbit az átviteli sebesség.

-Nézzük meg a modem, és a router közotti kábelt. A LAN kábelekre az esetek 99%-ában rá van írva, hogy milyen. Ha CAT5, akkor meg is van a gond, mivel a kábel elméleti átviteli sebessége csak 100 Mbps. Ha többet szeretnénk, cserélnünk kell a kábelt legalább CAT5E típusúra.

-Bizonyos esetekben hallani, ha „ciripel” a router, főleg terhelés hatására. Ha ezt halljuk, egészen biztosak lehetünk benne, hogy néhány elektrolit kondenzátor kiszáradt a készülékben, és ez okozza a gondot.

 

Vannak azonban olyan esetek, amikor a szolgáltatótól kapott modem tartalmazza a routert, és nincs külön router a hálózatban, mert a szolgáltató eszközének a teljesítménye is elegendő (lenne), de gond van vele.
Ha ilyen konfigurációval rendelkezünk, és így tapasztaljuk a wifi lelassulását, itt van néhány tipp, amit érdemes kipróbálni:

-Állítsuk gyári állapotra a routert. FIGYELEM! DSL alapú szolgáltatásnál a reset után szükség lehet a szerződésben lévő felhasználónévre, és jelszóra, az eszköz hálózatra regisztrálásához.

-Próbáljuk meg itt is automatikusra állítani a csatornaválasztást.
-100 Mbpssebesség alatt érdemes lehet kikapcsolni a router 5GHZ-es sugárzását. Ez azért segíthet, mert az 5GHZ-nek jóval kisebb a hatótávolsága, és ezen a sebességen teljesen értelmetlen. A kikapcsolásával a routert is kíméljük.
-Ezek az eszközök előszeretettel túlmelegednek. Ha tehetjük, szabadítsunk fel körülötte helyet, hogy jól szellőzhessen.

Azonban, ha a probléma ennél nagyobb (semmi sem segít…), akkor kénytelenek leszünk, jelezni a szolgáltató felé a hibát. Fel kell készülnünk, hogy a szolgáltató nem fogja magát nagyon rávenni az eszközcserére. A szerelő kiérkezve mindenféle lehetetlen indokot kitalál, esetleg kicserél egy F csatlakozót (Telekomos szokás). Érdemes a szerelő munkáját megköszönni, nem vitatkozni vele, mert „úgy is okosabb lesz”, majd ahogy elment a szerelő, egy gyors tesztet végezni, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy véletlen sem oldódott meg, majd újra leadni a hibabejelentést. Ha nincs kedv ezzel szenvedni, és a készülék LAN portjai rendben vannak, azaz vezetéken rendben van a sebesség, akkor kössünk rá egy routert. Ez viszont csak ideig-óráig jelenthet megoldást, mivel ha a wifivel gondok adódnak, valószínű fel fogja adni az egész szerkezet.